Ile wynosi, kiedy zapłacić, kto jest zwolniony z podatku?
Jeszcze do niedawna wszystko było łatwe i mało skomplikowane: otóż do określonej pojemności skokowej stawka była niższa, od określonej znacząco rosła. Od nowelizacji przepisów pojawiło się znacznie więcej zmiennych, bo ustawa o podatku akcyzowym uwzględnia także nowe stawki i zwolnienia – oto wszystko, co musisz wiedzieć na temat akcyzy w 2023 r.
Wspomniane wyżej dwie stawki dla aut spalinowych trzymają się mocno i zmieniły się od lat. Zatem importując z zagranicy samochód z silnikiem o pojemności skokowej do 2000 cm3 płacimy 3,1 proc. od jego wartości, zaś wszystkie pojazdy czysto spalinowe z silnikiem od 2000 cm3 wzwyż to już stawka na poziomie 18,6 proc. Uwaga: akcyza – niezależnie od rodzaju napędu (spalinowy, hybryda) – dotyczy wszystkich pojazdów importowanych do Polski, a więc też i tych nowych. W tym wypadku koszty związane z akcyzą najpierw ponosi importer, ale potem dolicza je, co jasne, do ceny proponowanej klientowi w salonie.
Na razie – wszystko przejrzyste i zrozumiałe. Z czasem jednak pojawiły się nowe zmienne, czyli samochody hybrydowe (HEV), tzw. mikro- i miękkie hybrydy (MHEV), hybrydy ładowane z gniazdka (PHEV) oraz auta na wodór i czysto elektryczne (BEV). Ustawa o podatku akcyzowym musiała więc zostać odpowiednio zmodyfikowana, by zmiany zachodzące na rynku uwzględnić. Najprościej jest w przypadku elektryków i aut na wodór, zaś sprowadzić (mikro)hybrydę musimy się już nieco w przepisy zagłębić.
Auta elektryczne, elektryki (BEV) i na wodór: jaka akcyza?
Tu dobra wiadomość: pojazdy typu BEV oraz te na wodór są objęte zerową stawką. Mówiąc po ludzku – w przypadku tych dwóch rodzajów napędu akcyza odpada, a jedyne koszty, gdy np. zdecydujemy się na zakup używanego elektryka przywiezionego z zagranicy, ograniczają się do rejestracji, ewentualnego badania technicznego oraz ubezpieczenia.
Hybrydy (HEV) o pojemności silnika spalinowego do 2000 cm3: jaka akcyza?
W tym wypadku obwiązuje tzw. preferencyjna stawka akcyzowa – 1,55 proc. To dobra wiadomość dla wszystkich osób importujących np. Toyoty Auris oraz Prius.
Hybrydy (HEV) o pojemności silnika spalinowego od 2000 do 3500 cm3: jaka akcyza?
Tu też mamy do czynienia z preferencyjną stawką – wynosi ona dokładnie 9,3 proc. Wbrew pozorom, hybryd opartych np. na silniku V6 do 3,5 l też trochę jest (np. Lexus RX 400h i 450h)
Hybrydy typu plug-in (PHEV; z wtyczką) z silnikiem spalinowym do 2000 cm3: jaka akcyza?
Do końca 2029 r. w tym wypadku stawka podatku akcyzowego jest zerowa, czyli nie płacimy nic. To dobra wiadomość, bo popularność takich aut rośnie. Zwłaszcza w naszych warunkach, gdzie używanie klasycznego auta typu BEV często jest jeszcze niewygodne ze względu na niezbyt dobrze rozwiniętą sieć stacji ładowania (choć trzeba przyznać, że sytuacja stale się poprawia).
Hybrydy typu plug-in (PHEV; z wtyczką) z silnikiem spalinowym od 2000 do 3500 cm3
Obecnie stawka również jest obniżona i wynosi nie 18,6, lecz 9,3 proc.
Mikro- i miękkie hybrydy (MHEV): tu sprawa z akcyzą jest nieco zagmatwana
W teorii preferencyjne stawki dotyczą też tzw. miękkich hybryd, a więc w wypadku aut z silnikiem spalinowym do 2000 cm3 płacimy 1,55 proc., zaś silnik od 2000 do 3500 cm3 oznacza stawkę na poziomie 9,3 proc.
Tyle teorii, a praktyka wygląda tak, że urzędy skarbowe potrafią odmawiać uwzględnienia preferencyjnej stawki, a zwłaszcza w przypadku tzw. mikrohybryd (ale zdarza się i wobec miękkich hybryd; rozróżnienie – patrz niżej). Urzędnik potrafi bowiem stwierdzić – nie bez racji – że tzw. mikrohybryda, w której mamy jedynie do czynienia z urządzeniem zastępującym rozrusznik i alternator, ale niedysponującym własnym momentem obrotowym – nie spełnia znamion auta hybrydowego. Bo głównym zadaniem takiego układu jest „jedynie” obniżanie emisji CO2 – tak, by dane auto zmieściło się w widełkach narzuconych przez normy czystości spalin Euro.
Z kolei tzw. miękkie hybrydy są wydajniejsze i na nie skarbówka powinna patrzeć przychylnym okiem – tu mamy już do czynienia z układem, który może wspomagać silnik spalinowy dodatkowym momentem obrotowym. Tymczasem wciąż zdarzają się sytuacje, gdy właścicielowi takiej właśnie miękkiej hybrydy odmawia się preferencyjnej stawki – przykład opisuje m.in. portal legalis.pl: „Dyrektor KIS (Krajowa Informacja Skarbowa – przyp. red.) wydał w sprawie interpretację indywidualną z 23.8.2022 r., 0111-KDIB3-3.4013.116.2022.2.MK, Legalis. I choć hybryda jest 'miękka’, stanowisko okazało się twarde i zdecydowane. Co ważne – przychylne dla podatnika.”
Podatek akcyzowy: jakie terminy, jak zapłacić?
Wszelkie wątpliwości wyjaśnia Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC):
Złóż deklarację w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Wskaż w niej właściwy urząd skarbowy, do którego ma trafić twoja deklaracja. W ciągu 30 dni zapłać podatek – licz od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Obowiązek podatkowy w związku z dokonaniem wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego może powstać w trzech różnych momentach (art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym):
– z dniem przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
– z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel – jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;
– z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym – jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.
Formularz można złożyć osobiście w urzędzie lub elektronicznie – właśnie poprzez platformę PUESC. Podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa auta, więc jeśli kwota na umowie zostanie mocno zaniżona, można być niemal pewnym, że skarbówka tego nie przepuści. W przypadku aut rozbitych, których wartość jest niższa od średniej rynkowej, zaleca się skorzystanie z z usług rzeczoznawcy. Bez dowodu opłacenia akcyzy nie zarejestrujesz auta w kraju.
Bardzo ciekawe